18 februari 2025

‘De ideale partner voor hulpmiddelen’

Vanaf 1 juli 2024 is RSR de nieuwe leverancier voor hulpmiddelen bij de Sint Maartenskliniek in Nijmegen. We zijn enorm trots dat een ziekenhuis, gespecialiseerd in de behandeling van aandoeningen op het gebied van houding en beweging, ons heeft gekozen als leverancier voor hulpmiddelen. Samen kijken we terug op de start en de eerste maanden van deze nieuwe samenwerking. Deze terugblik doen wij met Laura Smeets (manager bedrijfsvoering), Dionne Plecht (ergotherapeut Neurorevalidatie), Nadia Wijnhoven (ergotherapeut Dwarslaesierevalidatie) en Laura van Slooten (ergotherapeut kinderrevalidatie).

Keuze voor RSR

Bij het aflopen van het huidige contract is de Sint Maartenskliniek de markt opnieuw gaan verkennen en in gesprek gegaan met nieuwe leveranciers. ‘Je wilt als zorginstelling altijd de beste zorg aan je cliënten kunnen verlenen. En met de huidige financiële uitdagingen in de zorg moet je daar goed naar kijken.’ aldus Laura Smeets. ‘RSR kwam heel betrouwbaar over en dacht echt mee over oplossingen voor onze uitdagingen. We hebben veel aspecten meegenomen in de keuze, maar RSR blonk vooral uit in kwaliteit, prijs en innovatie’.

Met het portaal en de mogelijkheid tot track en trace geeft RSR de Sint Maartenskliniek nog meer grip op de hulpmiddelen. ‘Wij kregen direct meer inzicht in ons hulpmiddelenpark. Zo kunnen we zien of ons hulpmiddelenpark groot of klein is en welke hulpmiddelen misschien staan te verstoffen. Het is fijn om zo’n portaal te hebben waarmee wij kritisch naar het hulpmiddelenpark kunnen kijken. ‘Zo is het voor onze ergotherapeuten belangrijk om een status van een hulpmiddel te kunnen zien’ legt Laura uit. Daar zijn de ergotherapeuten het helemaal mee eens.

Enthousiast vertelt Nadia: ‘Voorheen wisten we niet waar een hulpmiddel in het traject was. Het portaal geeft ons goed inzicht. We weten wanneer een hulpmiddel wordt geleverd of wanneer het weer terugkomt van een reparatie. Zo sta ik niet voor verrassingen en kan ik mijn patiënten goed helpen’. ‘Daarnaast kunnen we nu zien hoe vaak een hulpmiddel wordt gerepareerd. Met die informatie kunnen we samen de keuze maken om een hulpmiddel te vervangen in plaats van nogmaals repareren’ voegt ergotherapeut Laura eraan toe.

Samenwerken met een nieuwe leverancier

Er lag voor RSR een flinke uitdaging om de overgang van oude naar nieuwe leverancier zo soepel mogelijk te laten verlopen. ‘Wij hebben 30 jaar fijn samengewerkt met onze vorige leverancier, maar in die jaren ga je ook geitenpaadjes creëren’ vertelt Laura. ‘Denk bijvoorbeeld aan verschillende werkwijzen per afdeling die in de jaren zijn ontstaan. Deze moesten we eerst in kaart brengen en standaardiseren’ voegt Dionne toe.

In de eerste week van het contract waren er meerdere RSR-collega’s op een vaste plek in de Sint Maartenskliniek aanwezig als aanspreekpunt voor vragen en ondersteuning. ‘Wij hebben de startfase als zeer positief ervaren. RSR is benaderbaar en toegankelijk. Jullie waren op locatie aanwezig en dat maakte het heel laagdrempelig om vragen te stellen. De implementatiemanager van RSR had altijd een duidelijk overzicht van waar we in het proces stonden. Jullie hebben ons echt ontzorgt’ vertelt Nadia tevreden. ‘RSR was altijd bereid om te sparren wanneer wij ergens tegenaan liepen en komen altijd met een oplossing. Het was vanaf dag één heel prettig samenwerken’ aldus ergotherapeut Dionne.

In elke implementatie zijn er leermomenten, zo ook hier. Voorheen was niet duidelijk hoeveel werk er lag en hoeveel uren daarvoor nodig waren, waardoor het vooraf inschatten van de inzetbare uren lastig was. Samen met de Sint Maartenskliniek werkt RSR aan een efficiënte oplossing en het in kaart brengen van de daadwerkelijke werkzaamheden.

Geen leverancier maar een partner

Inmiddels is RSR alweer een half jaar de leverancier voor hulpmiddelen van de Sint Maartenskliniek. In de eerste 4 maanden is het depot opgeschoond en is de samenwerking geoptimaliseerd. Op de vraag hoe de samenwerking tot nu toe bevalt is iedereen het eens: ‘goed!’ Nadia vult aan: ‘je merkt eigenlijk geen verschil tussen de startfase en de samenwerking nu. Het loopt soepel in elkaar over. Het enthousiasme is nog even groot. We voelen ons serieus genomen en jullie zijn heel betrokken. Dat is een fijn gevoel en dat in een tijd waarin het financieel best moeilijk is in de zorg.’

‘Wij zien RSR eigenlijk ook niet als leverancier, maar als partner. Jullie denken met ons mee en houden de lijntjes kort. Voor ons zijn jullie de ideale partner’ sluit Laura enthousiast af.

Team van RSR met de Sint Maartenskliniek
Contact opnemen