14 december 2022
‘Ik wil mensen helpen, dat is mijn drive’
Adviseur Remco Verhoef (46) zette samen met coördinator Peter de Haan de RSR-vestiging Noord-Holland op. ‘Onze ambitie? Het persoonlijke behouden, óók bij een grote, volwaardige vestiging met een uitgebreide klantenkring.’
Na dienstverbanden bij onder meer Verhoef Revalidatietechniek (het bedrijf van zijn vader) en Revatech, werkt Remco sinds 1 november 2019 voor RSR. Hij vertelt: ‘Op verzoek van toenmalig RSR-directeur Remco Bervoets hebben Peter de Haan en ik de vestiging voor Noord-Holland opgestart. Onze rolverdeling is duidelijk: Peter opent deuren en regelt alles, ik houd me bezig met het beantwoorden van inhoudelijke vragen over hulpmiddelen en adviseer de klant/eindgebruiker hierover. Daarnaast verricht ik passingen en zorg ik dat het hulpmiddel goed is afgesteld en afgeleverd wordt’
Blije gezichten
Vanuit Revatech was Remco al gewend om direct te schakelen met de klant. ‘Dat persoonlijke en de kleine vestigingen vond ik heel prettig en sluit aan op mijn manier van werken. Precies daarom viel mijn keuze destijds op RSR: ook hier doe ik het voor de blije gezichten, kan ik ervoor zorgen dat mensen dingen kunnen doen die ze eerst niet konden. Ik wil mensen helpen, dat is mijn drive.’
Die drive zorgt ervoor dat Remco de kernwaarden van RSR laat terugkomen in zijn werk: ‘Ik vind het belangrijk om zichtbaar te zijn. Voor de facilitair manager, voor de indiceerder, voor de vrijwilligers: het maakt niet uit welke rol iemand binnen de instelling heeft.’
Korte lijnen
Voor de ergotherapeuten van Brentano is Remco bijvoorbeeld kennispartner. Hij licht toe: ‘Ik leer hen graag wat de mogelijkheden zijn, hoe je dingen kunt aanvragen en hoe je met het zorgkantoor omgaat. Uiteindelijk gaat het er mij om dat de cliënt geholpen is, dat het juiste hulpmiddel voor de juiste functie wordt gevonden. In mijn rol is het dan belangrijk dat je iedereen kent – van manager tot therapeut tot vrijwilliger. Bij het zien van een bed, rolstoel, tillift of ander hulpmiddel moeten zij denken: hiervoor moeten we bij RSR zijn.’
Van vraag naar oplossing
Elke klant heeft weer een andere vraag. De oplossing ligt altijd in goed luisteren en doorvragen, weet Remco: ‘Heeft een instelling bedden nodig, dan kun je natuurlijk direct een offerte uitbrengen. Maar je kunt ook eerst doorvragen bij de facilitair manager en het zorgpersoneel: waarmee is de cliënt écht geholpen? Dat moet goed aansluiten bij de soort zorg die de instelling biedt. De kennis die wij hebben, hebben onze concurrenten ook. Maar de directe benadering in dit proces is wat RSR van anderen onderscheidt.’
Bijzondere band
Remco bouwt in zijn werk een band op met medewerkers én cliënten. Hij noemt een mooi voorbeeld: ‘Bij De Waerden, een instelling voor mensen met een verstandelijke beperking, hebben we voor een cliënt een elektrische rolstoel geregeld, zodat ze weer naar buiten kan. Elke keer als ik daar nu binnenkom, vertelt ze vol trots waar ze allemaal is geweest. Dat is echt fantastisch!’