22 februari 2023
Hanna Gommers, Ergotherapeut Thebe
‘Het mooie van droogijsreiniging is dat het in korte tijd op locatie bij de zorginstelling gebeurt. Bewoners zijn hun rolstoel dus maar heel even kwijt’
De samenwerking tussen zorgorganisatie Thebe en RSR gaat heel ver terug, deze is namelijk al gestart bij de voorgangers van RSR. Hierbij is RSR altijd al verantwoordelijk geweest voor het leveren van hulpmiddelen en tijdelijke rolstoelen voor revalidatie, maar nu is er ook een pilot gedraaid voor het reinigen van hulpmiddelen met droogijs. We spreken met Hanna Gommers, ergotherapeut bij Thebe, over de samenwerking met RSR en de nieuwe manier van reinigen.
In West- en Midden-Brabant levert Thebe wijkverpleging, specialistische zorg, thuisbegeleiding en dagbesteding. Daarnaast bieden ze zorg in 25 woonzorgcentra in deze regio. Hanna werkt al bijna vier jaar bij Thebe, op de afdelingen somatiek en psychogeriatrie. Ze helpt de bewoners zo mobiel mogelijk te blijven. Hanna: ‘Ik houd me vooral bezig met de intramurale zorg. Daaronder valt onder meer het regelen van de rolstoelen voor de bewoners. En ik zorg er natuurlijk voor dat die stoelen ook naar wens zijn.’
Reinigen met droogijs
Rolstoelen vormen dus een belangrijk onderdeel van het werk van Hanna, daardoor had ze al contact met RSR. Ze vertelt: ‘Ik spreek de medewerkers er regelmatig. Zeker wanneer ik rolstoelen moet instellen en daar niet helemaal uit kom of als ik iets wil weten over een levering, dan neem ik direct contact op. En zo hoorde ik ook dat RSR een nieuwe manier van reinigen heeft: met behulp van droogijs. Ik was meteen geïnteresseerd. We hadden al vaker gemerkt dat rolstoelen best vies kunnen worden. Goed schoonmaken in alle kieren is niet eenvoudig. Als ik zelf van een rolstoel afhankelijk zou zijn, zou ik dat niet fijn vinden. Je trekt liever ook geen broek aan die al lang niet gewassen is.’
Sneller en veiliger
Hanna had elders al vaker geïnformeerd naar de mogelijkheden om rolstoelen beter schoon te krijgen, maar liep daarbij steeds tegen praktische bezwaren aan. Ze vertelt: ‘Het probleem was vooral dat cliënten niet zomaar een paar dagen zonder hun rolstoel kunnen. Terwijl die paar dagen toch echt nodig zijn als je de stoelen laat ophalen voor een grondige reiniging. Het mooie van droogijs-reiniging is dat het in korte tijd op locatie bij de zorginstelling gebeurt. Bewoners zijn hun rolstoel dus maar heel even kwijt.’ Een ander bezwaar van traditionele reinigingsmethoden was het risico op beschadiging, vertelt Hanna: ‘Bij het laten reinigen met water zijn in het verleden weleens elektrische onderdelen kapotgegaan. Maar ook dat is geen probleem bij droogijs-reiniging, want er wordt geen gebruikgemaakt van water.’
Plan van aanpak
Toen van alle mogelijke bezwaren geen sprake bleek, besloten Hanna en haar collega’s met een pilot voor droogijs-reiniging van start te gaan. Ze vertelt: ‘In het begin hebben we met RSR zitten puzzelen hoe we de boel het best konden organiseren. We moesten bijvoorbeeld rekening houden met bewoners die hun rolstoel voor een bepaalde tijd terug moesten hebben. Samen hebben we een plan van aanpak gemaakt.’ Het reinigen zelf verliep heel soepel, vervolgt Hanna: ‘We dachten dat we wel even bezig zouden zijn, maar het gaat echt heel snel. In minder dan een dag zijn alle rolstoelen van onze twee locaties, zo’n zestig stuks, gereinigd!’
Extra kwaliteit
Behalve dat reinigen met droogijs sneller is en veiliger is voor de elektrische onderdelen, vindt Hanna ook de extra kwaliteit een belangrijk punt. Hanna: ‘Vroeger was de nachtdienst verantwoordelijk voor het reinigen van de stoelen. Maar als er ’s nachts iets gebeurt, schiet dat er al gauw bij in. Bovendien kom je met een doekje niet in de kieren, waar makkelijk kruimels blijven zitten. Daarnaast weet het zorgpersoneel natuurlijk ook niet precies hoe je zo’n stoel uit elkaar moet halen. Met droogijs bied je de bewoners een stukje extra kwaliteit: een superfrisse rolstoel. Wat ons betreft is dat gewoon de basis.’